Journalistic Review:
Conflict of Interest and CBC News coverage of RBC and the
Temporary Foreign Worker Program

Scope of Review

This review was conducted by the Director of Journalistic Public Accountability and
Engagement with the assistance of a Senior Human Resources Manager.

17 CBC employees were interviewed either in person, on phone or via email. 11 of
these employees were CMG members, and the remaining six were members of News &
Centres Management.

In addition, this journalistic review included a number of informal conversations and
a thorough review of relevant articles, programs and interviews surrounding this file.
The review also looked at external analysis from an independent research firm that
analyzes media coverage of the banking sector.

The key subjects of journalistic scrutiny:

1. Aseries of stories from April, 2013 that involved RBC and the Temporary Foreign
Worker Program.

2. CBCjournalism relating to RBC since 2013.

Any other CBC journalism linked to the allegations of conflict of interest.

4. The obligations CBC employees have to disclose potential conflicts of Interest.

w

The “RBC” stories of April 2013

CBC reporter Kathy Tomlinson began the pursuit of this story after being contacted
by an audience member. Tomlinson is the lead reporter for “Go Public”, CBC News’
investigative team which generates accountability stories based on information from
the audience.

Tomlinson was told that some employees of the Royal Bank of Canada (RBC) were
losing their jobs as a result of outsourcing, primarily in the IT department, and that they
were being forced to train some of the very foreign workers who were replacing them,
and that these foreign workers may be in Canada improperly.

1| Page



As Tomlinson launched her investigation, she attained an impressive amount of
evidence to support the premise of the story.

It turned out that the foreign workers were there on behalf of a contractor called
iGate (RBC and iGate had a long-term relationship, and iGate’s base in India was
ultimately where the outsourced work would be going).

In addition to talking to several RBC employees, Tomlinson and her team also spoke
to several iGate employees, and had an internal document that showed iGate was an
extensive user of the Temporary Foreign Worker Program.

The TFWP is a federal program which aims to fill “genuine and acute labour needs”
in Canada where there are not Canadians able or willing to do the work. The most
commonly understood example is seasonal agricultural workers who come to Canada
from other countries.

The federal government has said it was never intended to be a way to bring in
foreigners temporarily so that it could facilitate the outsourcing of work.

Tomlinson was able to confirm that iGate had employees supporting its work for RBC
brought into Canada through either the TFWP or another program known as intra-
company transfers, which is a category outlined by the federal government allowing
companies to temporarily transfer employees to Canada for the purpose of improving
management effectiveness, expanding Canadian exports and enhancing
competitiveness in overseas markets.

Again, the work being done for RBC would not ordinarily meet the intended goal of
such transfers.

That does not necessarily mean that either iGate or RBC broke any rules. There
remained no evidence that either company did anything illegal or without approval. It
simply means that what they were doing did not align with common understanding of
what these programs were set out to do.

But Tomlinson had confirmed that iGate had brought workers in under these visa
programs. She had confirmed the same with the federal government. She also obtained
internal RBC documents confirming the scope of impending layoffs related to the
outsourcing.

2 | Page



The one unknown was whether the employees brought in to iGate/RBC under these
two programs were stationed with the bank’s IT department (or Human Resources,
where a smaller number of similarly-affected roles existed), or were in other areas of
RBC. Knowing that detail would not have changed the outline of the story. But it might
have helped fend off the dispute down the road with Amanda Lang (more on that later).

The confirmation and dialogue with the federal government, particularly the
department of HRSDC (Human Resources and Skills Development Canada, now known
as ESDC, Employment and Social Development Canada), alerted Tomlinson to the
potential of the story.

In the days before the story broke, an aide to the minister told Tomlinson off-the-
record that “this was big, and we are very concerned.” There were suggestions that the
government would not wait until broadcast before reacting, but Tomlinson said the “Go
Public” story was scheduled to air on Monday April 8, 2013 and hoped that nothing
would happen before then.

Indeed, that was the plan - Tomlinson’s story was to roll out in the usual fashion of
Go Public stories on the Monday.

However, plans changed when the federal government decided to get ahead of the
story.

On Saturday, April 6th, HRSDC issued a statement saying the following:

“We have recently learned of allegations that RBC could be replacing Canadian workers by contracting with
iGate, which is filling some of the roles with temporary foreign workers. If true, this situation is unacceptable.

"The purpose of the Temporary Foreign Worker Program is to fill acute labour needs when Canadians are not
available for the work required. It was never intended as a means to bring in temporary foreign workers in order to
replace already-employed Canadian workers.

"I have instructed my department to work with Citizenship and Immigration Canada to determine the next
steps."

CBC’s rollout plan had to change. So a story was printed online that Saturday and the
main Go Public story was now rolled out for broadcast on Sunday.

RBC had rejected invitations to comment as the story was being put together. But
after the unusual statement on Saturday from Ottawa, there was interest from all over
the country. The head of RBC’'s Human Resources department gave an interview to CBC
News Network on Sunday defending the bank’s actions. Meanwhile, public reaction was
intense for a weekend - a number of RBC customers saying on social media that they
would close their accounts.

3 | Page


http://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/rbc-replaces-canadian-staff-with-foreign-workers-1.1315008

By Monday (the original rollout date) the news service had to regroup and determine
a new strategy. There were some obvious angles to follow, such as what the federal
government would or should do. And there was new information pouring in, including
evidence that RBC was in no way the only bank to be conducting its affairs in this
manner - pretty much all of the big banks could be implicated in a similar way.

This is where Amanda Lang comes into the picture. Neither she nor the business unit
had been privy to any conversations around this story as it was being investigated or
initially reported. This is not unusual - investigative reporters tend to keep a close circle
around their information.

Upon seeing the story, Lang believed that there were problems with it. Primarily, she
was concerned that the report was conflating possible abuse of the TFWP with
outsourcing as a whole. As she spoke to officials at RBC, she was told they had followed
all the rules, that iGate as the contractor was responsible for what was happening. But
even then, they told Lang that -- at most -- one employee within RBC’s IT department
had arrived there through the Temporary Foreign Worker Program.

Lang voiced concerns about the story to a producer at The National. This producer
had been the liaison with that program for both Lang and Tomlinson, and was well
positioned to understand the perspectives of both. Lang argued that our coverage was
unfair to RBC, which may not have been doing anything wrong.

This set off a series of conversations on that Monday about the story via email, in
person and via phone calls. We will elaborate more on one particular call in a moment.

The end result in terms of news programming was this: Tomlinson proceeded with a
story for television programs; Tom Parry from the Parliamentary bureau filed for radio
programs, and Amanda Lang conducted an interview with RBC CEO Gord Nixon for the
Lang and O’Leary program. An extended clip of that interview, along with a Lang debrief,
was on The National. Digital stories and updates continued throughout, incorporating all
the elements as they happened.

CBC’s journalism here appears to have been very strong. And the course of events
bore that out. Within three days, RBC issued a public apology. Within three weeks, the
federal government announced changes to tighten up the TFW program and prevent
the very scenario Tomlinson’s stories outlined.

4 | Page



At the same time, Lang’s critique of the stories is technically correct. Neither RBC nor
iGate were shown to have broken the rules. And she was correct to identify how easy it
is to confuse the distinction between misusing a federal program and debating the
merits of outsourcing as a whole. It seems likely that the visceral public reaction was
about outsourcing and the indignity that the RBC employees endured much more than it
was about whether someone skirted the rules in an obscure federal program.

But that public reaction is not the fault of Kathy Tomlinson. She told a real story here
about Canadians who were being treated poorly by the employer, and how the
employer (or, in this case its contractor) were able to do so by means that went against
the spirit of legislation.

While CBC News might have been able to do more in hindsight to frame the variety
of issues from the outset, it does not detract at all from the excellent journalism here. A
major issue was identified, and it prompted change. RBC was given multiple, high-profile
opportunities to defend itself on our airwaves. And the issue was examined from many
different angles and perspectives. It also set the stage for even more quality journalism
months later about other abuses of the Temporary Foreign Worker Program by other
kinds of business including McDonald’s and Tim Horton’s. These were more cut and
dried stories than the RBC case, and it should be noted that Lang supported them.

Amanda Lang’s journalism on the RBC story

There are two main elements we examined here:

(1) Lang’s interventions about the overall story
(2) Lang’s interview with Gord Nixon, the head of RBC

Lang, as indicated, had not been aware of the RBC story as it was being gathered and
put together. When she became aware of it on that Monday, she voiced her opinion on
it. This is her job, and she was right to do so. As our senior business correspondent, Lang
has a responsibility not only to do her own reporting, but to contribute to our overall
journalism around business and the economy. That includes questioning stories that
other CBC News staff are telling, and arguing her perspective of what makes good,
accurate, relevant journalism.

There has been some public discussion about a conference call in which Tomlinson,
Lang, and other journalists from Ottawa, Vancouver and Toronto debated the story. A

5 | Page



4

report on the website Canadaland suggests that during this call Lang tried to “sabotage’
or “kill” the entire story. There is no doubt the conference call was unusually intense.
But we have already asserted that Lang had a responsibility to voice her concerns. And
CBC News'’s editorial checks and balances appear to have functioned properly; far from
dying, the story rolled out in full with a high profile, and it had a significant public
impact.

As for the Nixon interview, it should be understood that Amanda Lang is probably
the only journalist we have who could have secured an interview with Gord Nixon that
day. This was a significant ‘get’, and it is due in no small part to the knowledge Lang
possesses, the contacts she has, and the sense from Nixon’s side that the interview
would be fair.

What was noteworthy as we conducted this review is how narrow the knowledge
was that this interview was taking place. Lang booked the interview on behalf of her
own program, Lang & O’Leary. She discussed it with a producer on The National and
they agreed that it would be used in some form on that program. And for a good chunk
of the day, it didn’t appear to go any further than that.

Other than a cursory conversation with The National about the approach, there
seems to have been no real dialogue over what the objective should be for this
interview. Nobody thought to talk to Kathy Tomlinson about what sort of accountability
might help push wherever the journalism was going next. Tomlinson says no one even
told her that the interview was taking place.

Lang considers it appropriate that she did not collaborate with other journalists on
how to conduct that interview. She feels she knows her subject, and she does the
interview that works best for her and her program.

This may work for her program. Indeed, Lang and O’Leary was a program rooted in
strong opinions, and it seems likely that an interview for that show might need to be
very different than a newsgathering exercise. But it seems problematic that THE big
accountability interview on a story that CBC broke could be done without any serious
conversation among the multiple key players. If nothing else, we could have tried to ask
Nixon a question outside the program interview that could have been used by
Tomlinson/Parry, or others in the news service.

We won’t include the entire transcript of the interview. But you can watch it here.

6 | Page


http://www.cbc.ca/player/News/Business/The+Exchange+with+Amanda+Lang/ID/2374106925/

And the questions viewers heard are the following:

1. Alot of companies outsource, especially in IT, to another jurisdiction. India is a
popular one. This is work you’re outsourcing. Why are there workers here? What
is the transition for?

2. Could the transition to overseas lead to foreign workers spending an extended
period of time in Canada?

3. Interms of the visa program that iGate or any other sub-contractor would use,
what do you think is the bank’s responsibility to know that they are complying,
that they are doing the right thing?

4. Why do you think this has struck such a nerve with Canadians?

5. This is one of the questions a lot of businesses have to ask, and Canadians are
keenly interested in the answer: how do you balance the cost-savings of other
jurisdictions - there’s cheaper labour in other places - against investing and
training in the Canadian workforce?

6. You’ve mentioned you’ve seen some of the online commentary, all of those
customers who are threatening to close their bank accounts, move their loans.
What’s your message to them?

The tone and style of the interview is quite consistent with other interviews | have
watched Amanda do (for the record, as part of this process | observed 27 different
interviews covering various industries and topics that Amanda conducted over 2013 and
2014). She aims for ‘explanatory, not accusatory.’

Fans of this style would say it elicited moments that might not have happened with a
more confrontational approach. Nixon’s admission that he’s “embarrassed” and “feels
like a hypocrite” because he’s so involved with various job-creation initiatives in Canada
is a good example.

Critics of this style would want Lang to have pushed Nixon harder on the bank’s
actions, and would be frustrated that Lang allowed Nixon to call CBC’s journalism “unfair
and misleading” without any response.

These judgments are all subjective. It is normal for CBC News to have different styles
of interviewers who approach such moments with divergent strategies.

One observation in looking at events of that Monday is that earlier internal
communication would have led to a better outcome on a number of fronts. Had the
business unit been aware of the RBC story before the rollout, Lang’s concerns could

7 | Page



have been addressed without the pressure of deadlines. And had Tomlinson been aware
of the Nixon interview before it happened we might have found a way to satisfy more
needs for the news service.

In the days following, things proceeded without incident. The story continued to
generate response from the audience. And by Thursday, RBC issued a public apology.

When Lang & O’Leary reported on the RBC apology, it generated conversation
between the two hosts in which Lang opined that this was really a story about
outsourcing. That comment did not create much buzz.

What changed next was Amanda Lang’s decision to write an opinion piece for The
Globe and Mail on the Saturday.

The point of Lang’s essay was to explain why outsourcing was commonplace, and
assert that the argument over whether it had merit was effectively passé.

She also made this statement about the week’s events:

The sideshow about hiring temporary foreign workers is just that — a sideshow. That program is not about
outsourcing jobs but about importing labour or expertise not available in Canada.

This was interpreted by some - understandably, in our view - as an attack on the
CBC’s own journalism. Lang maintains that was not her intention. She was simply stating
that the fuss around foreign workers was a distinct matter, and should not mean a re-
thinking of whether outsourcing was acceptable.

At least two other issues arose from this column. One was acknowledgement by CBC

Management that Lang did not have permission to do it: “CBC News had no prior
knowledge of Amanda Lang writing the editorial for the Globe and Mail in 2013,” said Jennifer
McGuire on her Editor’s Blog.

Another was the revelation, first made in the article’s comments section, that Lang
was soon scheduled to speak (for a fee) to a conference about outsourcing, sponsored
by several companies including iGate.

As we know, the speech was cancelled. Both the speech and the Globe and Mail op-
ed were the subject of a CBC Ombudsman review as well. Lang’s Globe piece was ruled
to not live up to our Journalistic and Standards and Practices. Her conduct around the
speech was upheld, though the Ombudsman may have foreshadowed future
controversy around the subject of paid speeches.

8 | Page


http://www.rbc.com/newsroom/news/2013/20130411-rbc-statement.html
http://www.theglobeandmail.com/globe-debate/lets-worry-about-skills-not-outsourcing/article11084876/
http://www.theglobeandmail.com/globe-debate/lets-worry-about-skills-not-outsourcing/article11084876/
http://www.ombudsman.cbc.radio-canada.ca/en/complaint-reviews/2013/analysis-vs-opinion/
http://www.ombudsman.cbc.radio-canada.ca/en/complaint-reviews/2013/analysis-vs-opinion/

Disclosure and Conflict of Interest

One key learning in this process has been that although CBC has fairly extensive rules
around conflict of interest and in particular employees’ obligations to disclose any
potential conflict, it seems that our corporate guidelines are not clear enough on their
own.

For employees of CBC News, an understanding of the rules begins with our
Journalistic Standards and Practices. In the 2010 update of our JSP, Jennifer McGuire
and Esther Enkin made sure to incorporate conflict of interest as a section within the
JSP, indicating a heightened awareness of its importance.

The front page of this part of JSP begins as follows:

Our credibility is the foundation of our reputation. The credibility of our news, current affairs and public affairs
programs rests on the reputation of its journalists who are, and are seen to be, independent and impartial.

The integrity of the organization is ultimately shaped by the individual integrity and conduct of everyone, in
their work, and in their outside activities.

To preserve that independence, all employees involved in the creation of content that is subject to Journalistic
Standards and Practices must carefully consider what organizations they are publicly associated with. They should
be mindful that public statements, whether face-to-face or through social media, may create the impression of
partisanship or of advocacy for a cause. If we believe there could be a conflict of interest, we inform our
supervisor.

It goes on to add:

Conflict of Interest guidelines are spelled out in Corporate Policy 2.2.03 (Conflict of Interest and Ethics), 2.2.21
(Code of Conduct), and 2.2.17 (Political Activity). All people whose work is governed by our Journalistic Standards
and Practices policies must read them and comply with their requirements. There may be other situations that
create a potential conflict of interest. It is always wise to consult a supervisor if there is any doubt. The links to all
Corporate policies that cover conflict of interest are provided in the section called “Links to Corporate Policies.”

You can re-read those corporate policies by clicking on the links. But the simplest,
most important clause is in 2.2.03 and re-states a point made in the JSP:

The duty to disclose and remove conflicts of interest rests with the employee.

That message seems very clear. Employees have a clear obligation to tell the CBC.
And it’s then the CBC’s prerogative to determine whether a given scenario is
problematic and requires mitigating action.

9 | Page


http://www.cbc.radio-canada.ca/en/reporting-to-canadians/acts-and-policies/management/human-resources/2-2-3/
http://www.cbc.radio-canada.ca/en/reporting-to-canadians/acts-and-policies/management/human-resources/2-2-21/
http://www.cbc.radio-canada.ca/en/reporting-to-canadians/acts-and-policies/management/human-resources/2-2-17/

This is no academic matter. Amanda Lang was accused by Canadaland of beingin a
conflict of interest because of her relationship with a member of RBC’s Board of
Directors. That relationship was not known to her supervisors and colleagues at the time
of the debate over the RBC stories back in April of 2013. “l can see now that | should
have disclosed at the time of the RBC story. But in my mind, it was then a private
matter,” Lang wrote in a Globe and Mail Op-Ed from January 22" of this year.

The ‘private matter’ assertion is interesting. Based on our review, people feel
strongly about the duty to disclose. But there is not a shared understanding of what
triggers that disclosure.

The absence of consensus revealed itself when we asked most interviewees a
variation of the question, “at what point does a relationship begin to represent a
potential conflict of interest?”

The answers ran the gamut from “marriage or living together” to when you’re
“monogamous” to “even a (single) date”. Keep in mind, this does not address
friendships, or family relationships which can be every bit as nuanced as romantic
relationships.

CBC’s corporate rules on conflict of interest are robust. They are also, out of
necessity, articulated at a high level. There is no way they could deal with every specific
possibility. But more work needs to be done internally around communication and
interpretation of the rules.

There should be no grey area for journalists when it comes to expectations around
disclosure in such cases. Whether a given situation requires recusal from a story, or
perhaps a full public disclosure, the audience should have all the tools they need to
assess the fairness, balance and integrity of CBC journalists. Therefore, the bias should
be tilted toward tighter rules and more disclosure, in particular more formal, written
disclosure protocols for both employees and supervisors.

Written protocols have been used successfully before within CBC News, in cases
where a journalist had a relationship with somebody involved in partisan politics.

10 | Page



Coverage of the Banking Sector

Because there were allegations made that CBC News journalism was at risk from a
perceived conflict of interest, we spent considerable time looking for evidence of any
impact on our coverage of business and the banking sector in particular.

After screening dozens of “Lang & O’Leary” or “The Exchange” interviews from 2013
to today, and examining dozens of these program’s lineups, | did not detect any pattern
suggesting RBC is being given a higher profile or being treated more favourably than any
other bank. That analysis is anecdotal, of course. But we have also secured some
broader research.

Cormex Research is a company CBC has trusted for other reviews, including analysis
of our coverage during the last federal election. This research firm has tracked business
coverage for years on behalf of many of the banks, who are interested in how CBC, CTV,
BNN and over 150 other Canadian media outlets cover their industry. Cormex analyzed
their data for all of 2013 and 2014. Not only is there no sign of favouritism toward RBC
by Lang & O’Leary and/or The Exchange, these programs have given RBC slightly more
negative coverage than they have given other banks.

We’ve attached the Cormex report as an appendix. But to quote its conclusion:

“Our data does not support an indication of untoward treatment of RBC on The Exchange relative to other
banks and other outlets. The level of attention and the tone for RBC on the program was in keeping with
observed norms among other comparable broadcast outlets covering the banks.”

The bottom line is that, optics and suspicions notwithstanding, there is currently no
evidence to support the contention that CBC’s journalism has been compromised.

11 | Page



Recommendations

Based on these findings, we have recommendations about systems, process and
management responsibility in the following areas:

Investigative News

Investigative reporting is critically important to our mission as a public broadcaster.
This work is, understandably, done largely in private. But there are ways to benefit more
from internal expertise. Many of CBC’s investigative journalists have figured out how to
tap in to their network of colleagues. But not everyone has embraced this practice. So,
three recommendations:

1. Before going with an investigative story, there should be consultation with any
relevant content unit. If it’s about federal politics, that means the Parliamentary
Bureau. If it’s about medicine, that means the Health unit. If it’s about business,
that means the Business Unit. We are not talking about a veto, only a
consultation. In this way, we will identify and deal with potential disagreement
before publication, rather than after.

2. If a CBC News journalist questions the basic validity of an investigative story, it
should trigger an immediate “Red Flag” process to be dealt with immediately and
involve the correct level of journalistic leader. (The “Red Flag” is a system used
in news in which potentially controversial stories are subject to automatic review
by the Director of JSP, who also notifies the Editor-in-Chief).

3. When there is a major accountability interview building on original CBC
journalism, there should be a wider conversation within CBC News about the
objectives of the interview. The original reporter should be part of that
conversation.

12 | Page



Conflict of Interest

. The circumstances that prompted this review demonstrate why CBC journalists
have a duty to disclose any potential conflict to their supervisors. All employees
should be reminded of this duty.

News Senior Management, in consultation with People & Culture (Human
Resources), should provide more specificity to the guidelines for disclosing
conflict of interest by journalistic employees. The bias should be toward more
disclosure, emphasizing potential and perceived conflict as well as real conflict.
Ultimately, this protects both the journalist and the CBC. Management should
ensure that all of our staff adhere to the most rigorous interpretation of this
standard.

. Throughout CBC News and Centres, as well as with other journalistic programs,
establishing formal, written conflict of interest protocols around relationships
should be routine rather than exceptional. Such protocols should be mutually
understood by the employee and his/her manager.

Managers should understand that after negotiating such a protocol, they have
two obligations: first, to share copies with the relevant Senior Managing Director
and the Office of the General Manager and Editor-in-Chief; and second, to inform
senior programmers so that they can make appropriate decisions.

Management

. The News & Centres Management Team should do more to proactively
communicate to all of their employees what the expectations are under our
conflict and disclosure policies.

Management should commit to ensuring that all of their employees, inclusive of
Senior Producers and Executive Producers, understand their obligations around
flagging and resolving difficult issues or fundamental disagreements within their
team. This means fostering a work environment that is conducive to openness
and collaboration.

13 | Page



R E S E A R C H
CORMEX RESEARCH
77 Mowat Avenue @
Suite 201
Toronto, Ontario
M6K 3E3
T 416-504-8236 Gather  Analyze  Report

© MEMORANDUM

TO: Jack Nagler, CBC News
FROM: Andrew Laing, President, Cormex Research
DATE: Tuesday, February 10, 2015

RE: Evaluation: 24-hour news outlets and coverage of the major Canadian banks

Introduction

In response to your request, the following examines media coverage of the major Canadian banks
by CBC News Network’s The Lang and O’Leary Exchange and The Exchange with Amanda Lang
(The Exchange) against a benchmark of other coverage of the major banks by CBC News Network,
CTV Newsnet and BNN-TV.

Methodology

The findings below come from the Cormex Financial Services Study. The Cormex Financial
Services Study began in 1990, and is a syndicated media analysis study examining Canadian news
media coverage of the Big Five banks and four biggest insurance companies in over 170 domestic
print, radio, TV and digital news outlets. The study is arguably the biggest private sector media
analysis study of its kind in North America, with a database of well over 1-million items, and has
five subscribers within the industry.

The study examines all media coverage of the nine financial institutions for a number of variables,
including tone, overall favourability, topic, sponsorship property, product/service, source,
program mention, spokesperson, hot-button issue, placement/prominence, media initiative, and
many others. Each item is human coded and entered into our database. Subscribers to the study
receive regular monthly and quarterly reports as well as commission special ad hoc studies on
specific topics. It is used by subscribers to evaluate the effectiveness of communications
strategies, monitor issues and measure brand promotion initiatives between competitors.

For the CBC request, we took a subset of the data encompassing a 24-month period ending 31
December 2014, and restricted it to three outlets: CBC News Network, CTV Newsnet, and BNN,
and the Big Five banks only. We then divided the data into two sets: The Exchange, and a



Cormex Research 2|Page

benchmark set containing all other coverage of the banks on the three networks.

The unit of analysis in this case is the 1-minute statement of each bank — meaning that each
distinct statement about a bank is counted as a single mention, by any host, reporter or
interviewee on the program. Multiple mentions of a bank within each one-minute block was
counted only once, but additional mentions in other and/or consecutive one-minute blocks were
considered additional mentions. Cormex identified 24,403 statements within this data set: 487
on The Exchange, and 23,916 on all other programs.

Analysis and discussion of findings

The analysis focused on two hypothesis that have been raised by the recent controversy over
Amanda Lang’s role in CBC's reporting of the Temporary Foreign Workers story involving RBC
Royal Bank.

H1 — The Exchange provided disproportionate attention to RBC compared to other banks.
H2 — The Exchange provided more favourable coverage of RBC compared to other banks.

In this study, our variable measuring “favourability” determines whether the statement is
favourable, unfavourable, or neutral/balanced for a bank using the following criteria:

It is favourable if:

a) Itis coverage generated by the bank

b) It mentions a corporate initiative or branded program

c) It cites one of a series of favourable corporate reputation messages, such as “promotes
innovation” or “strong financial performer”

d) Portrays the bank in a positive context

It is unfavourable if:

a) It cites one of a series of hot-button issues, including the TFW program, as well as service
fees, customer service complaints, etc.

b) Itinvolves declining share price

c) Itinvolves rising lending rates

d) Itinvolves fraud

e) It cites the corollary of a series of corporate reputation messages, such as “weak financial
performer,” or “does not support community”

f) It portrays the bank in a negative context

All other items are categorized as neutral/balanced, or if there is a balance between favourable
and unfavourable indicators in the statement.

Based on this interpretation, we observed the following.

No significant difference in overall level of attention. The first hypothesis would be rejected —
there was no significant difference in the level of attention devoted to RBC relative to other banks
on The Exchange when compared against the benchmark. Among the Big Five banks, RBC had
the highest share of coverage on The Exchange at 27.9%, followed by CIBC at 21.4%. However,
that reflected only a two percentage point gap (8% difference) with the benchmark at 25.9%, and



Cormex Research 3|Page

the gap actually narrowed between 2013 (2.7 percentage points) and 2014 (0.9 percentage
points). The higher profile for RBC overall was not surprising, as traditionally, RBC has led volume
of coverage in the Cormex Financial Services study among the 170+ outlets tracked, mostly due to
its size in the Canadian market. Moreover, removing unfavourable coverage, the gap dropped to
almost zero — 0.1 percentage points (0.4% difference).

Figure 1
Bank share of volume, by year: The Exchange versus benchmark
bank
ear CIBC [ BMO RBC BNS |TDBFG | Total
2013 [Program [Other Count 2077 3580 3581 2168 2975| 14381
% Share 14.4% | 24.9%| 24.9%| 15.1%| 20.7% | 100.0%
The Exchange [Count 56 47 77 55 44 279
% Share 20.1%| 16.8%| 27.6%| 19.7%| 15.8% |100.0%
Total Count 2133 3627 3658 2223 3019 | 14660
% Share 14.5% | 24.7% | 25.0% | 15.2%| 20.6% |[100.0%
2014 |[Program |Other Count 1866 1283 2603 1801 1982 9535
% Share 19.6% | 13.5% | 27.3%| 18.9% | 20.8% | 100.0%
The Exchange [Count 48 29 59 34 38 208
% Share 23.1%| 13.9%| 28.4%| 16.3% | 18.3%|100.0%
Total Count 1914 1312 2662 1835 2020 9743
% Share 19.6% | 13.5%| 27.3%| 18.8% | 20.7% |[100.0%
Total [Program [Other Count 3943 4863 6184 3969 4957 | 23916
% Share 16.5% | 20.3% | 25.9% | 16.6% | 20.7% |100.0%
The Exchange [Count 104 76 136 89 82 487
% Share 21.4%| 15.6%| 27.9%| 18.3% | 16.8% |100.0%
Total Count 4047 4939 6320 4058 5039 | 24403
% Share 16.6% | 20.2% | 25.9% | 16.6% | 20.6% |[100.0%

No significant difference in tone. The data also does not support the second hypothesis. There
was only a 0.4 percentage point difference in favourable coverage of RBC by The Exchange
compared to the benchmark, although once again RBC saw the highest volume and share of
favourable statements on both The Exchange and in other outlets surveyed. However, there was
a relatively small gap on this measure between RBC and CIBC on The Exchange, and a wider gap
between the two banks within the benchmark data set.



Cormex Research 4|Page

Figure 2
Bank share of volume, by year and favourability: The Exchange versus benchmark
bank
Favourability CIBC BMO RBC BNS | TDBFG Total
Favoura | Program | Other Count 2348 2786 3394 2228 2800 13556
ble 9% share | 17.3% | 20.6%| 25.0%| 16.4%| 20.7%| 100.0%
The Count 71 53 79 55 63 321
Bxchange | o, share | 22.1%| 16.5% | 24.6%| 17.1%| 19.6% | 100.0%
Total Count 2419 2839 3473 2283 2863 13877
% Share 17.4%| 20.5%| 25.0%| 16.5%| 20.6% 100.0%
Neutral | Program | Other Count 1342 1842 2117 1423 1926 8650
% Share 155% | 21.3%| 245%| 16.5%| 22.3% 100.0%
The Count 24 17 30 26 19 116
Exchange | o4 share 20.7% | 14.7% | 25.9%| 22.4%| 16.4% 100.0%
Total Count 1366 1859 2147 1449 1945 8766
% Share 15.6% | 21.2%| 245%| 16.5%| 22.2% 100.0%
Unfavou | Program | Other Count 253 235 673 318 231 1710
rable % Share | 14.8%| 13.7%| 39.4%| 18.6%| 13.5%| 100.0%
The Count 9 6 27 8 0 50
Exchange | o4 share 18.0%| 12.0%| 54.0%| 16.0% 0.0% 100.0%
Total Count 262 241 700 326 231 1760
% Share 149% | 13.7%| 39.8%| 18.5%| 13.1% 100.0%
Total Program | Other Count 3943 4863 6184 3969 4957 23916
% Share 16.5%| 20.3%| 25.9%| 16.6%| 20.7% 100.0%
The Count 104 76 136 89 82 487
Exchange o, spare | 21.4% | 15.6%| 27.9%| 18.3%| 16.8%| 100.0%
Total Count 4047 4939 6320 4058 5039 24403
% Share 16.6% | 20.2%| 25.9%| 16.6%| 20.6% 100.0%

The data actually pointed to more negative coverage for RBC on The Exchange compared to the
benchmark, as our database attributed more negative statements about RBC on The Exchange
than all other banks combined. Negative statements concerned a range of topics, from hot-
button issues such as CEO compensation, the Earl Jones fraud case, and the TFW issue, along with
other stories and negative statements. Viewed another way, unfavourable statements about the



Cormex Research 5|Page

banks on The Exchange comprised 10% of total volume, above 7% for the benchmark outlets, and
accounted for 20% of RBC’s coverage on The Exchange, compared to 11% on the benchmark
outlets. However, readers should be cautioned in placing too much emphasis on the differences
in the unfavourable volume, as the sample size at only 50 statements is very small.

Conclusion

Our data does not support an indication of untoward treatment of RBC on The Exchange relative
to other banks and other outlets. The level of attention and the tone for RBC on the program was
in keeping with observed norms among other comparable broadcast outlets covering the banks.



	Scope of Review
	The “RBC” stories of April 2013
	Amanda Lang’s journalism on the RBC story
	Disclosure and Conflict of Interest
	Coverage of the Banking Sector

	Recommendations
	Investigative News
	Conflict of Interest
	Management


